Vad är det de säger?

Egypten alltså. Jag försöker följa utvecklingen och tycker att det är mycket spännande men jag tycker att det är svårt att analysera vad det är som verkligen händer.

Vad är det Mubarak menar? Vad är det som Obama säger?

När det gäller Mubarak så sitter han alltså kvar, hur tänkte han då? Vad är det han vet som jag och kanske flera med mig inte förstår? Hoppas han på att folk ska börja banka på varandra eftersom han vet att han kommer att ha militären på sin sida? Är han i sådan kontroll över militären att han vill ha våldsamheter för att den stora massan tillslut ska känna att det är bättre att ha kvar Mubarak än de våldsamheter som följer om de inte står på hans sida? Tror han att våldsamheter kan vara till hans fördel? Har pengarna som USA pumpar in i militären något att göra med detta?

Hur känns det att stå där på torget, övertygad om att han ska avgå och så blir det inte så?

Tolkningarna från det Obama har att säga tycks vara att han stödjer demonstranterna, men är det så? Jag hörde honom inte säga det. Han säger att USA ska göra vad de kan för att underlätta övergången till demokrati. Han har gjort en lista med krav som han uppmanar ska följas, men säger han verkligen att övergången ska ske nu och inte i september? Ber han verkligen Mubarak att fara åt helvete?

Det är så mycket som jag inte förstår, men det jag vet med säkerhet är att det kommer att bli mycket spännande att följa utvecklingen i Egypten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback